Öckeröfärjan har lyckats minskat bränsleförbrukningen med ny mjukvara

Att tävla mot sig själv för att ständigt bli bättre och att lära ny personal att köra mer ekonomiskt redan från start, är några av fördelarna med det nya systemet iHelm, enligt pilotkunden Öckerö Båttrafik.
– Jag har jobbat här i över 14 år. Det bästa med det här jobbet är att träffa alla passagerare som bor här ute, säger Peter, skeppare på passagerarfärjan Burö vid Öckerö utanför Göteborg. Han förklarar några av fördelarna han sett, när han nu använt iHelm från Cetasol som pilotkund i nästan två år.
–Att komma upp till vår optimala hastighet vid 8 knop är lätt, men att sedan gå upp till 9 knop drar nästan dubbelt så mycket bränsle. Ett par knop däröver, ökar det fyrfaldigt. De här sakerna blir väldigt tydliga när du ser dem på displayen så här. Nu förbrukar vi mindre än hälften av vad vi gjorde
innan vi började använda iHelm, säger han.
En annan fördel han har märkt är att det är lättare att lära ny besättning att köra mer effektivt.
– De följer med mig eller någon annan erfaren kapten, och vi säger i princip åt dem att köra så som systemet föreslår. De lär sig att köra mer ekonomiskt, redan från början, säger Peter.
Camilla Rydenskog är verksamhetschef på Öckerö Båttrafik ser vikten av att hålla nere bränsleförbrukningen utan att det påverkar servicenivå.
– Människorna som bor här ute är väldigt beroende av oss. Vi har inte råd med långa stopp i vår verksamhet, säger
– Jag har märkt hur kaptenerna har börjat tävla internt, för att minska
bränsleanvändningen. Detta är också positivt eftersom en mjukare körning innebär mindre slitage på fartyget. Vi kan se att motorn är i bra skick när vi gör service. Och utöver detta kommer vi nu till kaj vid precis rätt tidpunkt, säger Camilla Rydenskog.
Cetasol är ett start-up företag med Volvo Penta och Qamcom som delägare. iHelm är deras första lösning för den marina hållbarhetsmarknaden. Det nya systemet består av ett inbyggt gränssnitt och en molnlösning som använder artificiell intelligens (AI) för att kontinuerligt hitta den optimala driften.