Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Ny forskningsrapport: Navigatörer tar gärna hjälp av AI

Publicerad: Uppdaterad:

Hur kommer navigatörer överens med AI-baserade beslutsstödsystem som föreslår hur de ska agera i sitt arbete? Jo tack, rätt bra. Det visar ett forskningsrapport som gjorts inom Trafikverkets branschprogram Hållbar sjöfart som drivs av Lighthouse.

"Maskinerna är våra vänner, utan dom inget paradis”, sjöng Kjell Höglund på 80-talet. Kanske var det att ta i. Åtminstone om man tänker sig att paradiset skulle bestå i att maskinerna gjorde allt jobb åt oss. Helt automatiserade obemannade fartyg kommer exempelvis förmodligen aldrig att realiseras (det finns egentligen inte någon efterfrågan) förutom på kortare sträcker över älvar och dylikt. Men kanske är det just så att maskinerna inte ska ta över helt om de ska förbli våra vänner?

Den som är det minsta dystopiskt lagd svarar nog ja på den frågan. Men hur det än blir i framtiden så kommer förstås maskinerna att påverka oss, så även på sjön. Frågan är hur? Fartygen blir allt smartare och beslutsstöd med hjälp av AI är nästa steg i transformationen mot mer uppkopplade fartyg – sådana system för navigering är dock till stor del outforskade ur användarnas perspektiv. Fram tills nu. I projektet Operationalizing COLREGs in SMART ship navigation: Understanding the limitations of algorithm-based decision support systems in traffic situations har forskare från Chalmers och RISE tittat närmare på hur väl ett AI-baserat beslutsstödsystem, som utvecklats av Wärtsilä, fungerar. På Chalmers fick 19 navigatörer bekanta sig med systemet i en simulatorstudie som omfattade tre enkla trafikscenarier.

Läs hela artikeln på lighthouse.nu>>

Publicerad:
Uppdaterad: