Maritim turism

Foto:Roger Borgelid/vastsverige.com

Bohuslän ligger på Sveriges västkust och är känt för sin unika och orörda skärgård av natur- och kulturhistoriskt intresse och sina pittoreska fiskebyar. Flera initiativ har tagits för att bredda utbudet av upplevelser. Sevärdheterna inkluderar Havets Hus i Lysekil, hällristningarna i Tanum, Akvarellmuseet i Skärhamn och skulpturutställningen i Pilane.

I linje med framväxten av matturism som en internationell trend spelar fisk och skaldjur samt andra maritima tillgångar viktiga roller för utvecklingen av turismen i regionen. De ger nya möjligheter att skapa attraktiva turistprodukter, såsom fisketurer, hummer-, mussel- och ostronsafaris och festivaler. Dessa aktiviteter kombineras till attraktiva paket med boende, transporter och restaurangupplevelser. Matturism är alltså ett exempel på hur turism skapar jobb och rekreationsmöjligheter för invånare och besökare samt öppningar för lärande och kontemplation. De ömtåliga kustnära och marina miljöerna kräver dock hänsyn till balansen mellan bevarande och utnyttjande av det naturliga rummet och hur turismen påverkar lokalbefolkningens välfärd. Dessa utmaningar märks under högsäsong med överbelastning i sjukvård, butiker, hamnar, skärgård och transportsystem samt under lågsäsong genom begränsad eller ingen tillgång till samma bekvämligheter och infrastruktur.

Hållbar turism är en inriktning som inte bara syftar till miljömässig, utan också ekonomisk, kulturell, social och politisk hållbar utveckling genom förändringar i beteende och samhällssystem. Ett av de betonade områdena för fokusområdet maritim turism är att involvera aktörer från akademin, den offentliga och privata sektorn i kreativa team, där förståelser, kunskaper och idéer fångas, integreras och genereras. I sådana innovationsarenor kan nya och förbättrade produkter, processer, marknadsföringsmetoder samt nya organisatoriska metoder och relationer komma fram och bidra till hållbar utveckling. Eftersom kunskap är avgörande för utvecklingen av en hållbar turism är utbildning ett annat definierat område.

Centrum för turism vid Göteborgs universitet är ansvarigt för att förvalta och utveckla denna mötesplats för maritim turism.

Det övergripande syftet för fokusområdet maritim turism är att utveckla och initiera en högre utbildning inom maritim turism samt att skapa en innovationsarena för turism i Bohuslän.


Målen för att uppnå dessa syften är:

• att beskriva hur vi uppfattar ämnesområdet samt att definiera vad maritim turism innebär och inkluderar för att utveckla fokusområdet maritim turism till ett av Europas mest framstående kunskapscentrum,
• att utveckla förfaranden och arbetsmetoder för mötesplatsen så att den fungerar effektivt och öppet samt stärker samarbetet mellan akademi, näringsliv, kommuner, myndigheter och andra intressenter.

Fokusområdet maritim turism har en tydlig koppling till initiativet "Blå tillväxt" i Europeiska unionens forskningsprogram "Horisont 2020".

 

Kontaktuppgifter

Värdorganisation

Centrum för turism vid Göteborgs universitet
Besöksadress: Vasagatan 1, floor 9
Postadress: Box 610, 405 30 Göteborg

cft.handels.gu.se

Ambassadörer

Lena Mossberg, professor I marknadsföring, Handelshögskolan vid Göteborgs universitetE-postadress, 031-786 15 39

Maria Jämting, VD, Havets Hus i Lysekil
E-postadress, 0523-66 81 66

Marie Linde, Vice VD, Turistrådet Västsverige
E-postadress


Kontaktperson Maritima klustret i Västsverige

Susanne Lindegarth, Göteborgs universitet
E-postadress, 076-622 96 78

 

 

Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:34